Contoh Karangan : Kemerosotan Disiplin Pelajar

Kemerosotan disiplin pelajar sejak akhir-akhir ini amat membimbangkan.  Banyak pihak berpendapat bahawa satu-satunya jalan penyelesaian adalah dengan mengembalikan hukuman rotan.  Bincangkan baik buruknya hukuman rotan.

                       
        Masalah disiplin pelajar sekolah menengah sering menjadi isu nasional yang hangat diperkatakan.   Umumnya,  masyarakat melahirkan rasa bimbang tentang kemungkinan masalah ini bertambah buruk sekiranya tiada langkah tegas diambil bagi membendungnya.  Pelbagai cadangan telah dikemukakan bagi menangani masalah ini.  Umumnya, orang ramai berpendapat  bahawa hukuman rotan patut diperkenalkan semula.  Namun demikian, banyak  tokoh pendidikan berpendapat sebaliknya.
          Sebenarnya, hukuman rotan mempunyai pro dan kontranya.  Ada pihak yang  mendakwa hukuman rotan tidak berkesan dalam membetulkan disiplin pelajar.  Mereka berpendapat sikap ibu bapa dan pelajar hari ini jauh berbeza daripada pelajar zaman lampau.  Dahulunya ibu bapa  menghantar anak ke sekolah dengan pesanan kepada gurunya agar merontanlah jika perlu selgai tindakan itu tidak mencederakan anak mereka.  Guru dilihat sebagai pendidik dan pembentuk sahsiah anak.
            Kini, segalanya telah berubah.  Ibu bapa hari ini cenderung  untuk campur tangan dalam urusan mendisiplinkan anak oleh guru.  Mereka memandang guru sebagai penyampai ilmu, dan tidak lebih daripada itu.  Guru-guru yang menjalankan hukuman rotan akan dimusnahi.  Ada kalanya guru akan diheret ke mahkamah jika ibu bapa tidak berpuas hati dengan cara guru mendisiplinkan anak mereka.
            Sesetengah ibu bapa menaruh syak wasangkan terhadap guru yang diberikan kuasa untuk merotan.  Mereka bimbang guru akan menyalahgunakan kuasa yang diberikan.  Telah timbul kontroversi tidak lam dahulu apabila kementerian Pendidikan bercadang untuk memberikan kuasa auksilari polis kepada guru disiplin dalam menangani masalah gangsterisme di sekolah.  Rata-rata ibu bapa berpendapat kemungkinan guru menyalahgunakan kuasa itu.  Akhirnya, cadangan itu berkubur dengan sendirinya.
            Secara peribadi, saya berpendapat cara hukuman rotan ini amat berkesan dalam menyelesaikan masalah disiplin pelajar.  Walaupun cara ini meninggalkan kesan mendalam seperti rasa malu,  benci dan memberontak, nmaun inilah cara terbaik untuk mengembalikan keadaan sesuai untuk tujuan pembelajaran dan pengajaran.  Umumnya cara nasihat dan bimbingan yang diamalkan tidak mendatangkan kesan seperti yang dihasratkan.  Biasanya pelajar yang keras kepala akan mengulangi kesalahannya walaupun ditegur beberapa kali.
            Hukuman rotan harus tidak mencederakan pelajar dan seorang guru lain harus hadir untuk menyaksikan hukuman itu dilaksanakan.  Pada pendapat saya, kuasa merotan wajar diberikan kepada guru disiplin sahaja.  Sekiranya dijalankan secara adil dan betul, banyak masalah disiplin yang merundung para guru akan lenyap.  Pelajar akan berfikir dua kali sebelum melakukan sebarang salah laku.  Cara ini membolehkan kita melihat kesannya dengan lebih cepat.
            Namun demikian, terdapat pihak yang berpendapat bahawa kaedah kaunseling lebih wajar digunakan untuk mendisiplinkan pelajar.  Menurut mereka,  setiap masalah mesti ada sebab musababnya.  Guru kaunseling dan pelajar akan sama-sama meneroka punca masalah untuk mencari penyelesian.
            Jika gagal juga, pihak sekolah akan menghubungi ibu bapa untuk sama-sama mencari punca seseorang pelajar berkelakuan sedemikian.  Pelajar bermasalah yang sukar untuk dipulihkan akan dinasihati agar memohon bertukar ke sekolah lain.  Tujuannya adalah untuk memberi suasana baharu serta menyuntuk kesedaran kepada pelajar berkenaan.  Melalui cara ini, diharapkan pelajar itu akan berubah demi kejayaan diri,  sungguhpun cara ini memerlukan masa yang lebih banyak.
            Secara tuntas, zaman telah berubah.  Para ibu bapa dan pelajar tidak sanggup lagi menerima hukuman rotan.  Oleh itu, guru harus menggunakan kaedah kaunseling untuk mendisiplinkan pelajar.

(510 perkataan)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan